28-11-2018 / Kamerbrief over 'Werken als zelfstandige'

 

Op 26 november jl. heeft het Kabinet een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het 'Werken als zelfstandige'. Het is een voortgangsbrief, waarin wordt weergegeven wat er tot nu toe gedaan is en waar het heen zou moeten gaan. In de downloads hiernaast staan de twee belangrijkste stukken (wat ons betreft); alle stukken zijn te vinden op rijksoverheid.nl.

De belangrijkste punten zijn:

  1. De webmodule moet eind 2019 klaar zijn
  2. De opvolger van de Wet DBA wordt per 1 januari 2021 verwacht
  3. De ALT (voor lage uurtarieven) ligt moeilijk vanwege Europeesrechtelijke bezwaren
  4. Er gaat kritisch gekeken worden naar de fictieve dienstbetrekkingen
  5. De opt-out voor hoge uurtarieven zal wel doorgaan
  6. Het begrip 'gezag' wordt verduidelijkt en dat komt per 1 januari 2019 in het Handboek loonheffingen van de Belastingdienst te staan
  7. Het uitstel van de handhaving blijft gelden tot 1 januari 2020, behalve voor kwaadwillenden

Wij hebben hier diverse opmerkingen over:

  • Gaat de webmodule wel lukken nadat die eerder bij de Wet BGL niet mogelijk bleek? Kan de Belastingdienst die beoordeling beter aan dan bij de modelovereenkomsten?
  • De ALT zou veel kunnen gaan spelen in de cultuursector, dus niet slecht dat die er niet lijkt te gaan komen.
  • Een voorbeeld van een fictieve dienstbetrekking is de 'gelijkgesteldenregeling', dus minstens 2 dagen per week werken voor tenminste 2/5e van het minimumloon. Het zou goed zijn als die zou verdwijnen, want de praktijk heeft daar meer last dan gemak van.
  • Het begrip 'gezag' is niet anders dan wat al werd gepubliceerd tijdens de Wet DBA. Op zich een goed overzicht, misschien hier en daar wat kritiek. Maar bij de Wet DBA waren er toch veel problemen bij de beoordeling van de modelovereenkomsten, waarom zou dat straks beter gaan?
  • Interessant dat er straks in het Handboek loonheffingen uitgebreid wordt uitgelegd wat 'gezag' inhoudt, maar dat er bij belastingcontroles toch geen naheffingsaanslagen mogen worden opgelegd als een opdrachtgever/werkgever daarmee in strijd handelt, tenzij hij kwaadwillend is. Want het uitstel van de handhaving blijft tot 1 januari 2020 gelden. 

Wat ons betreft is dit 'oude wijn in nieuwe zakken'. Het is geen oplossing voor de problematiek, maar gaat tot nieuwe confrontaties leiden. Zolang het fiscale verschil tussen werknemers en zelfstandigen enorm groot blijft, komt er geen oplossing. 

Hiernaast kunt u een printversie van dit stuk downloaden.

Categorie: Dienstbetrekking of ondernemerschap

« Terug